Jeroen Evertz ft Eve Spam*
“I like to remember things my way, not necessarily the way they happened” – Fred Madison

Volgens Evertz leven we in een wereld die ons overspoelt met fotografische beelden; beelden die vrijwel altijd op de een of andere manier bewerkt zijn. Het is een wereld die draait op een gemanipuleerde berichtgeving in de media. Het is in deze wereld moeilijk vast te stellen wat echt is. Vaak zijn er veel tegenstrijdige belangen in het spel. Wie bepaalt er wat echt is in de 21e eeuw: media, commercie, politici, technologie, natuur of wijzelf? Jeroen Evertz voegt graag zijn werk aan deze opsomming toe.

‘ Ik ben geïnteresseerd in het gelijktijdig bestaan van verschillende realiteiten, in het verschil tussen “schijn” en “zijn”, in de onmogelijkheid om een herinnering vast te houden, in de dunne lijn tussen beheersing en waanzin. Hoe dit beoordeeld wordt, is immers nauw verbonden met ieders individuele ervaringen: the truth is all in how you see it…’, aldus Evertz.

Een verzameling boeken, tijdschriften, filmposters en andere drukmaterialen dient als basis voor de uiterlijke verschijningsvorm van Evertz’ werk. Door middel van een collageachtige manier van werken, vergelijkbaar met een handmatige versie van Photoshop, en technieken die refereren aan de traditionele grafiek, stelt Evertz beelden samen tot een geconcentreerd geheel. Zijn inspiratie haalt hij uit alle lagen van de kunstwereld en in zijn werk verwijst hij naar de muziek- en filmwereld.

Evertz studeerde aan de Maastricht Academy for Fine Art and Design en de Hoge school voor de kunsten in Utercht (theater Design). Hij was als resident te gast in Praag, Yogyakarta en Deurne en exposeert in binnen- en buitenland.

*Eve Spam is de personificatie van EVErtzSPielrAuM. Evertzspielraum staat voor de ruimte waarbinnen Jeroen Evertz zich als kunstenaar beweegt.

Fred Madison is de hoofdpersoon uit Lost Highway (David Lynch, 1997)

Jeroen Evertz - Onderhuids, photo collage, acrylics, spray paint, 2015