Joan van Barneveld

Verdwijning neemt een centrale plaats in, in de werken van Joan van Barneveld. Schilderen is voor hem een manier om zoveel mogelijk afstand te scheppen tussen zichzelf en zijn onderwerpen, en tussen de onderwerpen en een publiek. In het werk van Van Barneveld wordt de afbeelding vaak zo ver van herkenbaarheid gedreven als mogelijk is. Door het gebruik van de zeefdruktechniek op papier of doek wordt zijn rol als maker nog verder geminimaliseerd. Wat er uiteindelijk overblijft zijn zwarte of lichtgekleurde werken waarin contouren van een afbeelding opdoemen. De sfeer die deze werken oproepen is nauw verbonden aan Van Barneveld’s werk als muzikant. De lichtheid van het recente werk lijkt te contrasteren met de duistere sound van zijn muziek, maar de manier waarop de akkoorden en ritmes zich voortslepen naar een onbekende bestemming is voelbaar in beiden.

Joan van Barneveld was deelnemer aan de Van Eyck academie in Maastricht in 2015/2016. Zijn werk was onder andere het onderwerp van solotentoonstellingen in Museum Het Domein Sittard (Echoes, 2009) en in het Bonnefantenmuseum Maastricht (MIRROR/STAGE, 2016). In 2014 werd het boek Into longing, vast rock gepubliceerd door Onomatopee. Joan van Barneveld is ook muzikant. Hij heeft vele albums uitgebracht, onder andere met zijn huidige project T.S.O.S. Zijn werk wordt vertegenwoordigd door LMAKgallery te New York en Paul Loya gallery in Los Angeles.

Joan van Barneveld_Shadow_2014_hand colored screen prints_acrylic on paper_58x58cm_courtesy of Paul Loya gallery Los Angeles