Magdalena Peltzer

In het werk van Magdalena Peltzer is het essentieel dat de techniek ondergeschikt is aan de weergave van het idee. Uit de realiteit kiest ze thema’s,hoe de mens zich verhoudt tot de wereld, onmacht, de natuur, groei, bloei, verval. Ze geeft haar ideeën hierover zo helder mogelijk weer.Haar werken zijn eigenlijk verstilde fragmenten uit de werkelijkheid.

Wat deze beelden echter betekenen is aan de kijker, het gaat erom dat zij haar gedachten vaste vorm kan geven.

De afbeeldingen,de afgebeelde personen zijn deel van het enthousiasme een beeld of herinnering vast te leggen.

Maar waar het vooral over gaat is om het overtuigend gebruiken van schilderkunst.
Of zoals in deze tentoonstelling de grafiek als medium, het afbeelden van iets dat afgebeeld zou moeten worden.

Voor Peltzer biedt de druktechniek de mogelijkheid het werkproces nauwkeurig te volgen. Zij noemt het ook wel corrigeren in zwart.Het zwart/wit heeft oneindig veel variaties in de grijstinten en zwarten. Een goed voorbeeld hiervan is de zwarte figuur in“Motherland”. De techniek zoals die hoort te zijn laat ze dan helemaal los en zo komt zij tot een zwarte kern, een zeer eigenzinnig zwart. Voor Peltzer werd in dit proces het zwart belangrijker dan de techniek.

Magdalena Peltzer studeerde aan de Jan van Eyck Academie te Maastricht. Ze ontving twee basisbeurzen van het Fonds Beeldende Kunsten en ging met Rabobank-foundation naar Egypte, waar ze microkrediet-bedrijven bezocht voor vrouwen. Bij terugkomst werden de reiservaringen schilderend vormgegeven.

Haar werk is te vinden in toonaangevende bedrijf- en museacollecties, waaronder de Zuyderland kunstcollectie en de collectie van dit museum. Peltzer exposeert regelmatig in binnen- en buitenland.

Magdalena Peltzer 02