Schermafbeelding 2016-11-13 om 23.53.54

 

 

 

 

 Sandra Hanckmann (Geleen, 1971)

 De schoonheid van het macabere

 

Sandra Hanckmann creëert in haar werk haar eigen droomwereld. Gefascineerd door oude klassieke kunst bestaat die droomwereld uit bizarre, fabelachtige taferelen of portretten, volgestopt met figuren in schaduw en licht. Een wereld die tot de verbeelding spreekt waarbij veel te ontdekken valt, net zoals in oude kunst. De taferelen van Hanckmann zijn niet verhalend of regelrecht aan een mythe ontleend. Het zijn kunstige arrangementen van aparte en groepsgewijs staande figuren.

Harrie Prenger van het kunst- en cultuurblog “Zwart Goud” noemde het in een artikel over Sandra Hanckmann in mei 2014 “de schoonheid van het macabere”. Hij beschrijft het werk van Hanckmann als volgt:

“Mensfiguren die tot leven komen, ondanks de vervorming van hoofden of het ontbreken van lichaamsdelen. De bijna mythisch ogende gedaante uit een horrorfilm of een macaber sprookje. Een enkele excentriekeling misschien wel uit een gedicht van Baudelaire. Terugkerend in het werk van de Franse poète maudit is het ‘lelijke’ van de mens. In de kunst van Hanckmann is het afstotende kwetsbaar en krachtig. Onweerstaanbaar en ongrijpbaar tegelijk.”

Sandra Hanckmann volgde na de middelbare school twee jaar de opleiding tekenen en handvaardigheid aan de Katholieke Leergangen en begon op haar 31e aan de studie autonome kunst aan de Academie voor Beeldende Kunsten in Maastricht. Bij haar afstuderen in 2006 won ze de academieprijs autonome kunst met haar eindexamenproject ‘Videopaintings’. In de eerste jaren na haar afstuderen is ze vooral bezig geweest met experimentele videokunst en exposeerde daarmee in binnen- en buitenland.

In 2012 is Hanckmann overgestapt van videokunst naar digitale schilderkunst. De computer met zijn geavanceerde teken- en schildersoftware biedt vandaag de dag immers samen met een teken/schildertablet (als vervanger van het traditionele schilderpalet) en dito pen (als vervanger van de schilderkwasten) nieuwe en ongekende mogelijkheden. De snel toegenomen kwaliteit van de drukinkten voor printers en het feit dat er inmiddels ook speciaal en hoogwaardig papier specifiek hiervoor wordt gemaakt, zorgen ervoor dat de zogeheten Giclee prints een zeer lange levensduur hebben. Daarmee is dit ook een nieuwe vorm van grafiek geworden. Sandra Hanckmann gebruikt deze nieuwe technieken voor het maken van bijzondere digitale schilderijen in een voor haar kenmerkende beeldtaal die refereert aan klassiekers in de kunst.

Die digitale schilderijen worden (in Duitsland) in beperkte oplage (maximaal 3 plus 2 artist prints) gedrukt op hoogwaardig Hahnemühle papier. De werken zijn genummerd en gesigneerd.

Met haar nieuwe werk heeft Hanckmann inmiddels een aantal malen geëxposeerd onder meer bij Wanda Reiff Contemporary Art (Plateaukunst 2015) en galerie Kunstmoes (Heerlen, 2016). Haar werk bevindt zich in meerdere particuliere collecties.

Sandra Hanckmann woont en werkt tegenwoordig in Hunnecum bij Nuth.

Schermafbeelding 2016-11-13 om 23.54.09